سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مار شاه کبری و مهره مار

مار شاه کبر و انواع خصوصیات آن

    نظر

شاه کبرا کشنده طولانی ترین مار مارهای سمی است و به راحتی می تواند عنوان "پادشاه" را به خود اختصاص دهد: این خزنده قدرتمند بیشتر از مارهای دیگر تغذیه می کند و می تواند دهه ها در طبیعت زندگی کند ، زیرا تعداد بسیار کمی از حیوانات دیگر هستند که می توانند بکشند این نوع مارها شاه کبرا که بیشتر در جنگل های بارانی و باتلاق های آسیا یافت می شود ، زیستگاه هایی با پوشش گیاهی ضخیم مانند بامبو و گیاهان حرا را ترجیح می دهد.

 

در اینجا هشت واقعیت ذکر شده است که بینشی از دنیای مرموز و جذاب شاه کبرا را ارائه می دهد.

1. شاه کبرا طولانی ترین مارهای سمی است

صدها گونه مار سمی در پادشاهی حیوانات وجود دارد ، اما شاه مار کبرا طولانی ترین آنهاست. طول یک مار بالغ می تواند 10 تا 12 فوت و وزن آن تا 20 پوند باشد. وقتی یک مار کبرا "بایستد" ، می تواند چشم انسان با قد متوسط باشد. طولانی ترین شاه کبرا که ثبت شده است 18 فوت اندازه گیری شد. در مقایسه ، مار پیتون ، طولانی ترین مار غیر سمی ، می تواند 20 فوت طول داشته باشد.

 

2. "هودهای" آنها در واقع دنده هستند

هنگامی که یک شاه کبرا در خط دفاع است ، یک کاپوت متمایز تولید می کند که در اطراف صورتش شعله ور می شود. این کاپوت و همچنین سایر قسمت های بدن مار ، همگی دارای نشانه هایی هستند که مخصوص شاه کبرا است. در نگاه اول ، به نظر می رسد بخشی از پوست مار است ، اما در واقع یک سیستم از استخوان های دنده و عضلات است که می تواند انعطاف پذیر و حرکت کند. برای اینکه بزرگتر و خطرناک تر به نظر برسد ، شاه کبرا این دنده ها را گسترش می دهد و همزمان با هشدار و "ایستادن" آن ، هود را بیرون می کشد.

3. زهر آنها یک نوروتوکسین کشنده است

مارهای سمی به طور کلی به دو نوع طبقه بندی سمی تقسیم می شوند: نوروتوکسیک و هموتوکسیک. نوروتوکسین هر سمی است که به طور مستقیم بر سیستم عصبی انسان یا حیوان تأثیر بگذارد. از طرف دیگر ، هموتوکسین ها بر جریان خون تأثیر می گذارند و معمولاً نوعی هستند که در مار زنگی و افعی ها یافت می شوند. زهر شاه کبرا سمیت عصبی دارد و هنگام حمله مقدار بسیار کمی - اونس صرف - تولید می شود. حتی همین مقدار کم می تواند طعمه خود را به فلج برساند. علاوه بر این ، آنقدر باورنکردنی سمی است که انسان می تواند در عرض چند دقیقه از گزش بمیرد. یک حیوان بزرگ مانند فیل می تواند در عرض چند ساعت بمیرد.

  4- آنها آدمخوار هستند

شاه کبرا آدمخوار تلقی می شود زیرا آنها واقعاً فقط مارهای دیگر را می خورند. گاهی اوقات ، آنها ممکن است یک حیوان کوچک ، جوندگان یا پرنده را بخورند ، اما این ویژگی بیشتر یک کبرا معمولی است. حتی اگر مار دیگر سمی باشد ، معده مار کبرا با آب های گوارشی سازگار شده و سم را تجزیه کرده و آن را ایمن می کند. از آنجا که آنها هیچ دندان ندارند ، طعمه های آنها کاملا خورده می شود. فک آنها توانایی کشش و باز شدن گسترده را دارد تا اجازه عبور حیوانات بزرگ را بدهد. ممکن است چند دقیقه طول بکشد تا آنها یک حیوان را کاملا ببلعند.